Pigułki skutecznego zarządzania – kształtowanie zespołu biblioteki akademickiej

Wprowadzenie

Konkluzje warsztatowe

Warsztat skierowany dla kadry zarządzającej (dyrektorzy, kierownicy jednostek/oddziałów/sekcji, liderzy przedsięwzięć).

W poszukiwaniu recepty na wyzwania współczesnej kadry zarządzającej proponujemy warsztat prowadzony metodą design thinking*.

Podczas dwudniowego spotkania uczestnicy zostaną zaktywizowani do zespołowego wypracowania zestawu rekomendacji i praktycznych pomysłów, które mogą znaleźć zastosowanie w procesach budowania i kształtowania kreatywnych zespołów bibliotecznych.

Choć nie ma gotowych wzorów i łatwych rozwiązań, to jednak intencją organizatorów i prowadzących warsztaty jest to, aby wspólnie zaprojektowane pigułki zarządzania były następnie używane i aplikowane w odpowiednich dawkach w poszczególnych bibliotekach.

Nasze szkolenie jest pierwszym krokiem wsparcia menadżerów bibliotek w odnalezieniu sił i zapału w skutecznym zarządzaniu zasobami ludzkimi!

Główny obszar merytoryczny warsztatu będą stanowiły takie zagadnienia, jak:

  • pozyskiwanie osób do zawodu;
  • kompetencje kadry bibliotecznej na miarę XXI w.;
  • podnoszenie kwalifikacji i wyzwania w roli bibliotekarza;
  • identyfikacja talentów i motywacja pracowników;
  • budowanie współpracy;
  • kultura organizacyjna.

Warsztaty zostaną poprzedzone ankietą wstępną z wykorzystaniem narzędzi online, przeprowadzoną po zakończeniu naboru uczestników. Celem ankiet jest realizacja pierwszego etapu design thinking tj. eksploracji (ang. explore), czyli zrozumienia istoty problemu projektowego, za pomocą badań i empatyzacji (poznania odbiorców projektowanych rozwiązań).

Prowadzący:

  • Paulina Milewska (Elsevier – partner merytoryczny warsztatu)
  • Katarzyna Bikowska (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)

Moderatorzy wspomagający:

  • Justyna Seifert (Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach)
  • Teresa Krzyżaniak (Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy)
  • Małgorzata Matera, Beata Bator (Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum w Krakowie)

*Design thinking (DT) to intuicyjna metoda pracy projektowej, dzięki której w multidyscyplinarnych zespołach powstają innowacje. Opiera się na kreatywności, logicznym myśleniu i empatyzacji. Proces rozwiązywania problemów tą metodą składa się z następujących faz tj. eksploracji, definiowania problemu, generowania pomysłów, budowania prototypów, testowania/oceny. W trakcie procesu DT stosuje się wiele technik ułatwiających sprawną i efektywną pracę grupową. Zalicza się do nich m.in.: mapę myśli, analizę motywacji użytkowników, wywiady.